5.11.2014

6. viikko

6.10.2014 ma Ponferrada - Villafranca del Bierza,     22 km linja-auto 2hh

Nukuttiin aika kauan ja lähdettiin vasta yhdeksältä etsimään linja-autoasemaa. Saimmekin kävellä jonkin verran ennen kuin se sieltä löytyi.

Katsoimme taululta, että tunnin päästä lähtisi bussi Villafrancaan, mutta se olikin vanhaa tietoa. Aikataulut olivat juuri tänään muuttuneet ja uuden mukaan joutuisimmekin odottamaan 2 tuntia. No, ei siinä sitten mitään. Mehän odotellaan. En tiedä, minkä mukaan kuski ajoi, koska oli vielä 20 min myöhässä.

Taas päästiin hyvin perille. Vähän tihuutti vettä, joten vedimme perille päästyämme sadeviitat suojaksi.

Jonkin verran kylän keskustassa jouduimme pyörimään ja ihmettelemään ennenkuin löysimme opasteen alberguehen. Ihan mukava pieni paikka.

Annoimme isännälle kassillisen pyykkiä ( pesu ja kuivaus 5€). Maksoimme myös aamupalat, joten huone 20€, aamupalat 4€ ja pyykit 5€.

Tähän aikaan , klo 14.00, ei taas saa mistään ruokaa, joten kahvit ja sämpylät ostettiin lähikuppilasta.
Meidän nälkä ja ja paikallisten ruokatarjoilu eivät meinaa millään kohdata.
Yritetään pysyä hereillä ja mennä keskustaan syömään seitsemän jälkeen.
Ostimmekin lähikaupasta valmiiksi keitettyä riisiä ja säilykelihapullia, tomaatteja ja viinirypäleitä. Teimme niistä ruuan itsellemme. Riston mielestä melkein pahaa. No, ilman tomaattia ja rypäleitä olisi kieltämättä ollut vaikeuksia saada ruokaa syötyä.

Keitimme iltakahvit ja söimme taas muffinsseja.

Aika paljon kiertelimme kylillä.

Sillan alla petangi-kenttiä

7.10.2014 ti Villafranca del Bierzo - La
             14 km,   2hh ,      Portela de Valcarce

Tästä kylästä Camino lähtee eteenpäin kolmena eri polkuna. Valitsimme helpoimman. Se kiersi laakson pohjia ja seurasi joen vartta.
Jalat toimi, mutta vaihteeksi olkapää ja selkä aiheuttivat ongelmia.
Pienessä tihkusateessa aloitimme, mutta sekin pieni sateenuhka poistui päivän mittaan.

Kävelimme pidempään kuin oli ajateltu ja päädyimme kolmen tähden hotelliin, 42€. Aika halpa.
Ruoka ei maistunut minulle, mutta Risto söi halukkaasti.

"Lisää minut"-kuvaukset alkoivat tästä. Aina ei kaikki osunut kohdalleen

Näitä kannattaa varoa !

8.10.2014 ke La Portela de Varlcarre -
  13 km,  2hh ,           Laguna de Castilla

Ihmettelimme aamulla hotellin kuppilassa aamiaista. Kuuluuko se hintaan vai ei ? Yksikään henkilökunnasta ei puhunut sanaakaan englantia. Saimme toki kahvit ja croisantit, mutta kyllä se piti myös erikseen maksaa. Mitähän varten pyytelivät huoneen numeroa pariin kertaan ?

No, tihkusateessa lähdettiin tästä rekkaparkista eteenpäin. Viitat päälle ja menoksi.

Kylät vaihtuivat tiheään. Välillä satoi kovastikin. Tie alkoi kääntyä ylöspäin. Ensin muutama kilometri maantien laitaa ja sitten maastoon.

Sade oli tehnyt polut aivan mutavelliksi. Kivinen pystysuora polku oli hyvin liukas. Siinä sitten väistelimme suurempia hevosten kakkoja ja yritimme olla liukastumatta.

Taukoa pidettiin yhden ylämäen loputtua La Faban-nimisessä kylässä. Voimat oli kyllä jääneet matkalle. Vähän aikaa istuttiin ja juotiin limpparit ja kahvit. Sitten taas jatkettiin taivallusta.

Luulimme jo sateen loppuneen, mutta vielä mitä. Polku muuttui entistä mutaisemmaksi. Lehmälauma käytti samaa polkua ja saimme väistää niitä. Paimen taluttaen hevosta ja kaksi koiraa ohjasivat lehmälauman polkua alas. Minneköhän olivat menossa ? No, sitten olikin mutainen polku todella mutainen höystettynä lehmän läjillä. Ei meinannut löytää askelten alle mitään, mikä olisi pitänyt. Mutta onneksi tuli eteen kyltti, jossa luki " Albergue 500M". Sinne !
Aivan märkinä ja kuraisina varasimme huoneen ja pääsimme pois sateesta. Suihkuun, puhtaat ja kuivat vaatteet päälle, pyykit koneeseen ja syömään.

Taas kaikki hyvin. No, täällä ei ole internettiä :(
Jalat ok, mutta olkapää ja selkä huusivat hoosiannaa.

Huomenna ilmeisesti taas sadepäivä.

9.10.2014 to Laguna de Castilla - Alto do Poio
11 km,    2hh

Ei ollut sadepäivä !!
Aamulla Risto huomasi, että yksi hänen sukkansa puuttuu. Olivat olleet muiden vaatteiden kanssa pesukoneessa. Hän kyseli naapurihuoneista ja alberguen pitäjiltä. Kävivät yhdessä katsomassa pyykkihuoneessakin, mutta ei vaan löytynyt. " Washmacine was eating my suck" -kommentti nauratti muita asiakkaita.

Lähdimme joskus yhdeksän aikaan liikkeelle ja ilma oli aika kylmä. Vetäisin harmaan hupparin hupun päähäni ja hups vaan, maahan putosi kaivattu sukka. Sitä siinä niin päiviteltiin, että emme huomanneet polkumerkkiä. Kävelimme vähän matkaa väärää tietä, kunnes kuulimme puhetta alapuoleltamme mäenrinteestä. Onneksi oli helppo kohta koikkelehtia oikealle polulle. Vähän ne kaksi saksalaismiestä ihmettelivät, että mistä noi tuli.

Tänään kiivettiin suurimmaksi ajaksi pilvessä. Sen mikä pilvien välistä pääsi näkemään, niin kyllä oli upeat maisemat.
Hieno oli myös O Cebreiron kylä.

Hospital-nimisessä kylässä saimme ison lehmälauman vastaamme.
Rankka oli tämäkin päivä kiipeämisineen.

Majapaikkamme on kylmä. Risto kävi vähän valittamassa asiasta " habitacion frio, mass caliente". Täti vaan käski laittaa lisää peittoja päälle. Risto kyllä aukaisi patterin ja sitten saatiin lisää lämpöä huoneeseen.

10.10.2014 pe Alto do Poio - Triacastela
12 km 2hh

Hyvin nukuttiin vällyjen alla ja vähän kuumakin tuli. Aamupalaksi kahvi ja croissantit ja jo ennen auringonnousua liikkeelle. Majapaikan korttikone ei toiminut, joten jouduimme antamaan heille melkein viimeiset rahat. Tänään olisi saatava sitä lisää.

Polku kulki hienoissa vuoristomaisemissa, vaikkakin lehmien kanssa samaa tietä. Läjiä väisteltiin pitkin matkaa.
Nautimme hiljaisista kuppiloista auringon paisteessa. Ehkä viimeiset vuoristomaisemat. Päivän päätteeksi tultiin kovasti alaspäin kivisiä polkuja.

Määränpäähän saavuttuamme ensimmäinen asia oli löytää pankkiautomaatti. Kolmelta paikalliselta kysyttiin ja jokainen selitti ja viittelöi hirveästi. Emme olleet vakuuttuneita heidän selityksistään edes sitä, että löytyykö tästä kylästä sellaista.
Mutta löytyi kuin löytyikin.

Rahaa koneesta ja majapaikan valintaan. Niitä täällä riittää. Valitsimme lähimmän; oma huone 8€/persona. Vaatimaton, mutta riittävä.
Yhdestä kuppilasta salaatit, kahvit ja jäätelöt. Eikä kukaan valittanut väärästä kellonajasta tai että olisi pitänyt syödä koko menu.
Kuudelta kirkkoon pyhiinvaeltajien messuun. Istuuduimme kirkon takaosaan, mutta pappi viittelöi tulemaan edemmäs. Kysyi kansallisuuden ja pyysi eri kielisten edustajat eteen. Messua oli menty jo jonkin aikaa, kun hän kutsui "finlandesan" eteen ja antoi suomenkielisen pyhiinvaeltajien rukouksen käteen. Siinä sitten oli se luettava ilman mitään etukäteisharjoitusta. Hyvin tai ainakin riittävän hyvin se meni.
Taas tuli yksi uusi hieno kokemus lisää.
Tänään katsoimme ensimmäisen kerran lentoja kotiin.

Iltavirkku ja aamuvirkku :)

11.10.2014 la Triacastila - Pintin
13 km 2hh

Aamulla aika kylmää. Taas lähdettiin kiipeämään. Alkuun heti kova koitos. Lehmien paskoja väistellen eli edelleen umpimaaseutua. Sää oli kaunis ja aurinko lämmitti kulkijoita.

Yksi yllättävä kahvipaikka löytyi ja siellä olikin hyvät tarjottavat.

Ihan mukava kävelypäivä.

Yöksi hostelliin, 35€.
Hyvät omeletit syötiin heti tultuamme.

Kauniin hostellin takapiha ei ollut niin kaunis

12.10.2014 su Pintin - Barbadelo
10 km ,  2hh

Sadeviitat päälle ja kohti Sarriaa. Mukavan tasaista polkua ja kun päästiin kaupungin laidalle, iski Ristolle nälkä. "Omelette con a tuna" ja taas jaksettiin.

Turistitoimistosta haettiin kartta, jota ei kylläkään tarvittu.

Sitten taas noustiin, ensin portaita ja sitten katua pitkin. Emme jääneet odottamaan pilgrim-messun alkamista. Jatkettiin vaan matkaa kohti suunniteltua majapaikkaa. Aikamoiset nousut oli taas ensin noustava tammenterhojen päällä kävellen.

Oma habitacion saatiin aika komeasta paikasta, mutta maksoikin sitten 45€. Uima-allas pihalla, mutta ei yhtään tee mieli uimaan.